Může mít umělá inteligence halucinace?
22 února, 2024
Povídky ze šuplíku 1.
6 září, 2024
Může mít umělá inteligence halucinace?
22 února, 2024
Povídky ze šuplíku 1.
6 září, 2024

Opravdový markeťák je magický tvor, je jako džin, který z každé reklamní kampaně vykouzlí splněné přání. Představte si ho jako superhrdinu moderní doby, který má v kapse nejen mobil s nejnovějšími appkami, ale i kouzelný proutek kreativity a analytiky. V jeho hlavě se nápady množí rychleji než králíci po Velikonocích. Dokáže prodat led Eskymákům i písek beduínům. Tabulky a grafy jsou pro něj jako puzzle, které s radostí skládá, analyzuje a vybarvuje.

Opravdový markeťák se nerodí, stává se jím. Často proto, že v dětství si oblíbil reklamní letáky víc než pohádkové knížky, a jeho první slovo bylo „sleva“ a ne „máma“. Na prahu dospělosti si uvědomil, že jeho vášeň pro vytváření memů má skutečný potenciál k obživě.

Na pracovním trhu se vyskytují v mnoha variantách. Stačí si jen vybrat.

Unavený

Dělá marketing dlouho. To by nevadilo, zkušenosti jsou žádoucí. Na tomto markeťákovi je však patrná jistá duševní únava a opotřebovanost, kterou nespravila ani dovolená. Občas plodí „kraviny“: graficky i textově. Analyzuje výsledky jen, pokud to má nařízeno. Obvykle to stejně dopadne, jak čekal. Je tvůrcem sloganu „Zde jsem člověkem, zde nakupuji.“ (V německém originále: “Hier bin ich mensch, hier kauf ich ein.”) Nebo Čokoládová bohoslužba o páté. Po vítězství v hokeji ho napadlo: „Kdo nepomáhá, není Čech!“ Parazitovat na úspěchu mu totiž jde. Marketingovým oddělením proplouvá a obzvlášť se mu daří v korporaci, kde přeci jen nějakou dobu trvá, než se přijde na to, že není žádný lumen. Občas se vyburcuje k pracovnímu výkonu, ale jen když musí a jen když je jeho zviditelnění výhodné, popř. jde o přežití. Pořád dokola se školí, aby to před nadřízenými nevypadalo, že v tomto rychlém odvětví stagnuje. Na školeních však pospává a reálný přínos pro firmu nic moc. Co s ním? Záleží na tom, do jaké míry je to škodná pro kolektiv a produktivitu jako takovou. Víc toho napovídá, než napracuje, pokud ale tmelí tým a povzbuzuje ho k práci, můžete si ho ještě chvilku ve firmě nechat.

Metodik

Jede podle příruček a nemá rád změny. Zamrznul-li někde v pravěku, snaží se po svém digitalizovat slavnou marketingovou bibli od Kotlera – první vydání z roku 1992. Fungovala v divokých devadesátých letech, s nějakou malou úpravou musí přeci fungovat i teď. Pokud si je přeci jen vědom, že se nachází v 21. století, má postupy a metody, které se mu osvědčily a kterých se zuby nehty drží. Naříká, že marketing degradoval jen na míru prokliku inzerátu či článku a podle toho ty „debilní“ názvy článků na Seznamu vypadají. Nemá rád sociální sítě, na milost vzal pouze LinkedIn, kde si může pečlivě vyplňovat kolonky se zkušenostmi, vystavovat své diplomy a sbírat doporučení a nadbíhat headhunterům. Profilové foto zásadně v bílém límečku bez ohledu na pohlaví – štábní kultura prostě musí být. Má rád letáky a kdyby se celý marketing točil kolem letáků a katalogů, jemu by to nevadilo. Pravděpodobně by ho ale vyhodili, takže se musel naučit trochu porozumět PPC systémům a pookřál, když náhodou narazil na možnost, že na firemní leták by se dal přidat QR kód a šlo by to vyhodnotit. Málem ho za to povýšili, takže dál žije ve své bublině. Pokud se firma zabývá „prvovýrobou“, tento typ markeťáka jí bohatě stačí.

Kreativní

Tento typ má tendenci naopak LinkedIn ignorovat, aspoň co se týká osobního profilu. Nechce přeci makat v korporátu. To by byla degradace a totální omezení kreativní svobody, na které si zakládá. Někdy mu ale nic jiného nezbývá. Jako živelnému freelencerovi mu k vyzdvižení pracovních úspěchů slouží jeho webovky, popř. tu a tam něco pracovního přidá na Facebook, aby se neřeklo. Je trochu nepředvídatelný, ale na to si zvyknete. Pracovní zápal mu chodí ve vlnách. On se s tím smířil, vy se s tím smiřte také. Musí se dobře vyspinkat, napapat a pak umí zázraky. Pokud je navíc obdařen i analytickými schopnosti a dokáže ve svém, popř. ve vašem „bordelu“ udržet pořádek, máte vyhráno. Jen musí jeho návaly entuziasmu v psychickém zdraví přežít i jeho kolegové a spolupracovníci, kteří se nechtějí nadchnout pro každou pitomost. Jelikož je ze všech typů nejemotivnější, budete se potýkat s jeho blbými náladami způsobenými „Bad hair day“, PMS, ale i pozitivní euforií vyvolanou Black Friday či dopravou zdarma. Platí hlavně pro ženy markeťačky, ale nenechte se zmást, i muži mají své dny.

Ekologicko-organicko makrobiotický

Vydal se na zdravou cestu životem. Když pracuje, hodně toho spapá. Protože ví, že po brambůrkách je mu těžko, tloustne se a jeho chytré hodinky by po konzumaci pár lupínků ihned začaly do zápěstí pouštět proud, živí se sušeným ovocem a ořechy. Z jeho kanceláře se občas ozývá bouchání, křupání a chroustání. Odebírá newsletter od Grizly.cz nebo OchutnejOřech.cz. Vedle monitoru má stabilně umístěnou misku pro skořápky od pistácií a vedle ní paličku, kterou se nebojí občas použít. Na stole má bordel, zbytky jídla, ořechů a upatlané propisky od nesířených sušených meruněk. Při potřebě dlouhodobé koncentrace na úkol si vezme do ruky mezizubní kartáček, tzv. mezizubák, a dá se do práce. Když je hotovo, vezme si jednosvazkový a leští osmičky, pak sedmičky. Když je i pak hotovo, dá si zase ořech. No a tak pořád dokola. Mějte s ním trpělivost a nic si z toho nedělejte. On si z toho také nic nedělá. Ví, že ořechy jsou dobré na paměť a pozitivně ovlivňují výkon mozku. A výkon v marketingu je, oč tu běží!

Líný

Jednoho krásného červnového dne si scrolujete na Facebooku a potkáte se se sloganem:
„Nezapomeň na svoji maminku“, s datumem 12. 5. a výzvou k akci Vybrat dárek ke Dni matek. Na svoji maminku jste ten den nezapomněli, ale je to už tři týdny. Tady máte příklad marketingové lenosti, nespokojenosti, frustrace, možná i nedostatečné odměny či kombinace všech faktorů. Těžko říct, co je primární příčinou. Možná jen úplně obyčejně markeťák zapomněl vypnout kampaň. Možná slyšel školení Honzy Bartoše, kde říká: „Když kampaň funguje? Tak do toho nesahej!“. Špatně to pochopil a vzal si tato slova k srdci bez dalšího uvážení. Já tomu rozumím, já taky kolikrát nevím, co je za den. Chlácholím se tím, že vím, co je za měsíc, a na 100 % vím, kdy mám jakou kampaň vypnout – protože to mám napsané. Ale stane se. Nicméně, začátkem června jsem zaznamenala na tomto facebookovém profilu změnu. Banner s maminkou zmizel a objevil se banner s dítětem (Den dětí 1. 6.). Pořád tam je! Myslím, že dlouho bude. Tipuju, že až po výročí upálení mistra Jana Husa se změní na příspěvek se žhavým letním výprodejem.

Ostřílený marketák

Ostřílený, nebo také efektivní. Možná marketing i studoval na vysoké, ale není to podmínkou, nicméně se neustále vzdělává a v knihovně má marketingovou bibli od Kotlera v 14. vydání. Je tak „přeleželá“, že když ji otevře, sama se zavře. Čte totiž především zahraniční blogy o marketingu s posledními vychytávkami. Umí výborně anglicky, mimochodem toho Kotlera má v anglickém originále. Práce ho pořád velmi baví, zvědavě sleduje novinky v oboru. Nicméně už se při aplikaci novinek několikrát spálil a naučil se i díky své intuici rozpoznat, co přinese firmě či klientům efekt. Je rád za dlouhodobou spolupráci, ale současně chce a potřebuje nové výzvy, aby se nenudil. Většinou odmítá aplikovat pitomosti, se kterými za ním občas mladší kolegové či nadřízení přijdou. Hrozilo by mu totiž, že se stane unaveným – viz bod číslo 1. A vzhledem k tomu, že do důchodu půjde až v 70, pracovní únavu si šetří až na později a raději zvedne kotvy. Klienti a firmy někdy neví, co za poklad v něm mají. Poznají to až v momentě, když se rozhodne z nějakého důvodu zvednout kotvy, a to už často bývá pozdě. Má rychle jinou práci či zakázky, zajímavější, často i lépe placené. Jak ho motivovat? To bude oříšek. Jeho motivace má totiž interní charakter a pozvánku na firemní team building nemusí pochopit jako odměnu. Jasně, pokud má hypotéku a malé děti, můžete zkusit zvednout plat, tím neurazíte. Může se vám také stát, že finance nezaberou a že se budete muset víc zamyslet. Primárně se chce vzdělávat, cítit vzájemný respekt a slušné zacházení. Když ho namotivujete, aby předával své zkušenosti mladším kolegům v týmu, máte vyhráno.

Zapálený nováček

Slyšel vyprávět ve škole či od kamarádů, že stačí udělat webovky a byznys pojede sám. V lepším případě slyšel o online marketingu z vyprávění či ve škole nebo podle dva roky starých skript v češtině. Nebo ještě lépe objevil kurzy jako Digitální garáž nebo ve svém požehnaném věku (víc než 30 let) absolvoval rekvalifikační kurzy na online reklamu. Shání klienty, nebo místo v agentuře nebo ve firmě. Je nadšený a zapálený. Ještě netuší, že mu Google, Facebook a další platformy co chvíli zase změní rozhraní, ve kterém se online reklama nastavuje. Nezažil legislativní peklo, různé cookies lišty a konce cookies třetích stran, které v Bruselu připravují. Ještě nezjistil, že většinu bude číst v angličtině, že nastavení kampaně, postavení webu či zpracování SEO auditu mu po zaškolení bude trvat mnohokrát déle než těm líným, natož ostříleným specialistům. A že bude dělat těžké chyby. Naopak těší se na nekonečnou inovaci a změny a umělou inteligenci. Ale ještě možná nedoceňuje, že umělá inteligence ještě více urychlí práci těm zkušeným. Každý ale nějak začít musí. Takový nováček je plný nadšení ze školy či z kurzů, kde pochytil další informace a znalosti. A proto je prima, když vydrží (!) a stane se z něho časem ostřílený markeťák.

Věra Kepková
Věra Kepková
Online Marketing Manager ve firmě WTFdigital, s.r.o.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *