Peklo, očistec a ráj
2 března, 2022

Na bedra přiložím termofór a nohy dám do boty vyhřívané na stupeň 2. Ve stresu se o přísun kyslíku hlásí hlavně mozek, nohy mají tendenci se odkrvit. Opakuji si mantru: I tohle pomine… 

Hlásím se totiž právě na chat s podporou pro facebookovou reklamu. Jak vidíte, musím se řádně psychicky připravit, srovnat si čakry, abych mohla podat výkon. Tento proces bych přirovnala k budhistickému učení o čtyřech vznešených pravdách.

  1. Na světě existuje utrpení.

Ali: Hi Vera, how are you today?

Vera: I’m great. I just have a little problem with this ad account.

(Mám chuť napsat: Been better and here´s your chance to make my day!)

  1. Příčinou utrpení je žádostivost.

Vera: Would you be so kind and take a closer look?

Ali: No problem, Vera! I understand how important this is. Please, give me 10 minutes.

  1. Odstranění žádostivosti vede k odstranění utrpení.

Ali: It appears from my investigation that you should contact Commerce Manager.

Vera: OK, forget about it. I will figure it out.

  1. K odstranění žádostivosti vede osmidílná stezka.

Ali: I am sending you 8 steps based on which you can contact Commerce Manager.

Jak vidíte, Meta alias Facebook se neustále „vylešuje“, aby mohl poskytovat co nejlepší služby nejen svým inzerentům, ale i těm, kdo radí inzerentům (třeba mně).

Podle hesla: Máš problém? A máš ho na koho svést…? Nemáš problém. Je to proaktivní přístup, který jistě nese „své ovoce“ a nás markeťáky to vytáčí do té míry, že vážně zvažujeme, že začneme v pracovní době popíjet. Ten rum jsem nakonec neotevřela. Je to poslední láhev banánového, která zbyla po návštěvě Mauriciusu. Byla by ho škoda, zaslouží úplně jinou příležitost, stejně jako Ali.

Na nedávném specializovaném školení, jehož tématem byla výkonnostní reklama na Facebooku, se zdůrazňovaly a padaly hojně pojmy jako umělá inteligence, strojové učení a jak je to nesmírně důležité pro pokrok v digitálním marketingu. Naprostý souhlas. Sběr dat o uživatelích a možnosti cílit reklamu se hodně vylepšily za těch 10 let, co jsem v oboru. No a zapojení algoritmů strojového učení se zdá být třešničkou na dortu. Záhadu ovšem vidím v neinteligentní obsluze těchto rádoby vysoce inteligentních nástrojů a algoritmů. Jako by v té korporaci nedokázali rozlišit, kdy mohou zapojit robota a kdy je opravdu nutný člověk, který dané problematice rozumí. Tak to dopadá, když si pletou v Metě metaznalosti, tedy znalosti o znalostech, se selským rozumem.

Když o tom přemýšlím, tak možná šetří. Akcie technologických firem totiž zaznamenaly prudký pokles. A když už se v korporaci zahájí proces úspor, tak platí: Go big or go home! Přijdou specialisté na cost-cutting a s nimi drastické škrty. V provozních odděleních korporací měří časy na jednotlivé úkony (třeba na zadání faktury), dobu potřebnou na vypořádání jednoho otravného klienta a pokládají si otázky typu: „Opravdu potřebujete ve vašem oddělení všichni počítač, pro práci z domova přístup na internet a na patře tolik toalet?“ Pak se posílí kvákadla a chatboty a propustí se kvalifikovaní zaměstnanci. Najmou se méně kvalifikované a levnější posily z chudších zemí, např. z Filipín (o Filipínách jsem psala v tomto článku) a zkusí se draze proškolit. Nesmí se přitom samozřejmě zapomenout na vizi a misi korporace a story o rozvoji a uplatnění zaměstnanců, které když nabírají, tak se jich ptají: „Kde se vidíte za 5 let?“ Korporátní pohádka sice platí dál, ale ne pro propuštěné zaměstnance dceřiné společnosti, jejíž roli převezme jiný větší region.

Jsem zvědavá, jaký směr to dál vezme. Opravdu bych měla ráda jistotu, že když si s něčím nevím rady, tak jsou tu pro mě specialisté přímo z Facebooku, kteří o problematice ví nejvíc a nebudou si mě přehazovat z oddělení do oddělení, od robota k člověku a zpět jako horký brambor. Absolutní ztráta času, mého i jejich.

I tohle pomine…? Uvidíme. Umělá inteligence je skvělá věc, ale to byl i dynamit. Jeho prvotní účel byla pomoc člověku při těžbě nerostných surovin. No, a vidíte,  jak se to zvrtlo.

 

Věra Kepková
Věra Kepková
Online Marketing Manager ve firmě WTFdigital, s.r.o.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

KONTAKT