Digitalizovaný středověk
3 dubna, 2018
Technostres
21 července, 2018
Digitalizovaný středověk
3 dubna, 2018
Technostres
21 července, 2018

Film, který by měl každý uživatel Facebooku vidět. Ukáže vám to tvář této sociální sítě, která má zůstat před veřejností skrytá. Jakožto profesionál v oblasti internetového marketingu jsem si nemohla tento film nechat ujít. Promítalo ho kino Světozor v rámci březnového festivalu „Jeden svět“, který pořádá organizace Člověk v tísni. Škoda jen, že se promítalo jen 5 představení v rámci Prahy. Tento film by si zasloužil mnohem více pozornosti.

Co se stane, když dáte lidem možnost, aby se na Facebooku svobodně projevili, ať už příspěvkem, nebo videem? Lidé se projeví. Lidé různých zájmů, ras, přesvědčení začnou na Facebook přidávat věci, které je zaujaly, které je baví a o kterých chtějí informovat. Někdo tam dá fotku své zahrádky, kde mu to na jaře všechno kvete, někdo se pochlubí fotkou z rodinného výletu, někomu přijde normální nahrát na Facebook svou nahou postavu, natočit video se sexuální či násilnou tématikou, či rovnou v přímém přenosu vysílat hrůzy válečných oblastí.

Asi víte, že negativní věci se šíří mnohem rychleji než ty pozitivní. Prostě jsme takhle nešťastně nastaveni od doby ledové, kde schopnost rychlé reakce na výkřik „Pozor, mamut!“ byla otázkou přežití. A tak nám zůstalo zakódováno v genech, že informace evokující strach, nebezpečí a jiné negativní emoce vzbuzují silnější reakci. Vzpomínám si, jak jsem před třemi lety rozesílala e-mail s předmětem „Věra Kepková skončila“, mělo to rekord v otevíranosti, kterou zatím žádný jiný e-mail nepřekonal. Negativní zpráva v předmětu e-mailu zafungovala spolehlivě a zvlášť v České republice, kde když s dobrým úmyslem sdílíte svou radost, tak o vás lidé buď řeknou, že se chlubíte, nebo rovnou závidí.

Na Facebooku se šíří některé informace velmi rychle. Vždyť je dokonalým zrcadlem naší společnosti. Čím víc uživatelů určitý příspěvek lajkuje, tím spíš si ho Facebook vyhodnodtí jako „zajímavý obsah“, který je třeba ukazovat. Nahá postava Donalda Trumpa mladé americké umělkyně měla takový úspěch a takový počet sdílení, že jí Facebook pro jistotu zavřel účet. Na tohle existují pravidla, podle kterých žádné nahotinky, žádné násilí, žádné vraždy ani pornografie na tuto sociální síť nepatří.

Jak se tam tedy dostala nahá fotka Trumpa, potažmo další fotky tohoto typu? To čistič udělal chybu! Jeho denní norma je vyhodnotit 25 000 obrázků, o kterých musí rozhodnout, zda je ponechá, nebo vymaže. Smí se dopustit pouze 3 chyb za měsíc. Docela přísná kápéíčka, říkám si. * Oficiální název pracovní pozice je moderátor obsahu a pracuje na Filipínách. Ne přímo pro Facebook, který jejich existenci popírá, ale pro třetí strany najaté a placené Facebookem, který už nestíhá obsah porušující interní pravidla mazat. Takže tuhle „špinavou práci“ outsoursuje v chudé zemi, které vládne zkorumpovaný diktátor. Film vznikl jako dokument a na konci je poděkování za statečnost všem čističům, kteří souhlasili se zveřejněním svých příběhů.

Jaký je dopad této práce na lidskou psychiku? V některých případech až fatální… Z příběhů mrazí po zádech. Každý den chodí tito lidé do práce, v níž nevidí nic jiného než násilí, krev, pornografii, vraždy, prostě úplné dno lidské společnosti, což zanechává nesmazatelné stopy v jejich psychice. Někteří čističi to berou jako vědomé obětování se vyšším zájmům, jiní sami sebe vidí jako snippery a ochránce bezpečnosti komunity. Jedna mladá žena, která měla na starost mazat obsah s pornografií, si paradoxně vybudovala úchylku na erotické pomůcky. To je možná ještě úsměvné. Ale je citován i případ oběšení jako důsledek vykonávání této práce, u kterého vás smích zaručeně přejde.

Nebyl to veselý film a donutil mě o tématice hodně přemýšlet. Kdo za to může? Facebook? Potřebuje tvrdší cenzuru? Myslím, pořádnou INTERNÍ cenzuru řízenou z „kolébky digitální civilizace“ v Silicon Valley? Měl by se Facebook zrušit, nebo aspoň omezit pro určitou skupinu lidí? Co rovnou cenzurovat celý internet? Není to náhodou omezování práv občanů demokratické společnosti? Napadá mě spousta otázek a někdy i odpovědi. Čistě teoreticky: pokud Facebook omezíte na základě jakýchkoli kritérií (např. psychologické testy), tak se to Cukroušovi a akcionářům asi nebude moc líbit. Příjmy z reklamy jsou v řádech miliard dolarů ročně! Ač se právníci Facebooku, Googlu a Twitteru ve filmu dušovali, že mají situaci pod kontrolou, zatím to tak nevypadá. Je to problém, který pravděpodobně bude narůstat. A jak už to u problémů bývá, buď opravdu vidíte problém, nebo vidíte výzvu, která jistě bude mít nějaké řešení. Doufám, že ho Facebook začne aktivně hledat a bude úspěšný.

Osobně si ale nemyslím, že za to může Facebook jako aplikace. Je to jen technologický nástroj. Není ani dobrý ani špatný. To lidé ho plní informacemi a tím ho definují. Facebook má jednu zajímavou schopnost a tou je zrcadlení reality. Nejen, že nám ji filtruje a tím nás ovlivňuje, ale také nám ji zrcadlí, abychom se lépe viděli. To, jací jsme a v jakém stavu je naše společnost. Někdy je mi z toho trochu těžko, ale v ten moment si vzpomenu, že mám vždy možnost volby. Log In, nebo Log Out.

 

*KPI (key performance indicators ) – ukazatelé výkonnosti

Věra Kepková
Věra Kepková
Online Marketing Manager ve firmě WTFdigital, s.r.o.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *