Donaldovo best of na Twitteru (zatím)
1 června, 2020

Asi si musíme zvyknout na to, že sociální sítě budou mít čím dál tím větší vliv na takové věci, jako je volba prezidenta v Americe, v dobrém i ve zlém. Určitě je dobře, že tam oba kandidáti mohou šířit svůj program, přidávat fotky, videa, události atd. Má to ale i svou stinnou stránku.

Před čtyřmi lety jste možná zaznamenali zprávu, že uživatelé TikToku rezervovali tisíce lístků na předvolební setkání s Trumpem v americké Tulse, aby se nakonec neukázali, takže místa zůstala prázdná. To je malý příklad sabotáže, která se postupně stupňuje. Když se třeba Twitter rozhodne, že prezident šíří nepravdivé informace, tak prostě tweet vymaže s odůvodněním, že porušuje pravidla a zásady komunity šířením nepravdivých informací. Tzv. nová media, v čele s Facebookem ukazují, kdo je tady pánem. A hlava státu to nemusí být.

Facebook si mimochodem, stejně jako pro pandemii, tak i pro americké volby, zřídil vlastní informační centrum, ze kterého řídí tok informací. Pokud vás to zajímá, více informací o tomto centru najdete zde a o prezidentských volbách zde. Nepamatuji si, že by Facebook v minulosti něco takového zřídil, ale dezinformací je na sítích hodně, takže se situaci snaží uvádět na pravou míru. Vlastně rozhoduje o tom, co je pravda a co už ne. A teď je to na vás, zda tomu uvěříte.

Na prezidentských volbách mu opravdu záleží a na důkaz toho vydává tiskové zprávy. Tak např. začátkem září Facebook vydal toto oznámení:

  • Týden před volbami nepřijmeme nové politické reklamy.
  • Odebereme příspěvky, které tvrdí, že lidé dostanou COVID-19, pokud se zúčastní voleb, a připojíme odkaz na informace potvrzené autoritami o koronaviru k příspěvkům, které by mohly v souvislosti s nemocí COVID-19 odrazovat od hlasování.
  • Připojíme informační štítek k obsahu, který se snaží delegitimizovat výsledek voleb nebo diskutovat o legitimitě volebních metod, například tvrzením, že zákonné metody hlasování povedou k podvodu.
  • Pokud se některý kandidát nebo kampaň pokusí vyhlásit vítězství před konečnými výsledky, přidáme k jejich příspěvkům štítek, který lidi nasměruje k oficiálním výsledkům z agentury Reuters a Národního volebního fondu.

Já na Facebooku pamatuji dobu, kdy se tiskové zprávy týkaly hlavně nových funkcí této sítě a zajímavých tipů pro správu. Jako marketérovi mně tyto zprávy pomáhaly být v obraze. Teď aby se člověk přes samý Covid-19 nebo americké volby k užitečným informacím vůbec prokliknul.

Na začátku pandemie mě docela pobavil edukační obrázek americké neziskové organizace Act for America, která se snažila názorně komunikovat zprávu o tom, jak se nenakazit. Vymysleli tam tento obrázek:

Faktem je, že  když máte IQ pouze 80, tak to pochopíte. Možná i správně. Grafik zvolil dobře červenou barvu jako vyjádření „pozor“ nebo „nebezpečí“. Když ale půjdu po žluté, čtu NOT LISTENS, NOT WASHES, BE LIKE BOB, tak už mi sdělení přestává dávat smysl. Asi bude důležité zachovat klid, jak je napsáno v textu příspěvku. 🙂

Prohrabat se informačním balastem k jádru věci je čím dál složitější. Šířit dezinformace je lehké. Oddělit dezinformace od pravdy je naopak těžké, musíte tomu věnovat čas. Pokud výše uvedenému příspěvku věnuji 5 nebo 15 vteřin pozornosti, je to rozdíl.

Vliv sociálních sítí roste, naše pozornost, dle mnoha výzkumů, klesá. A to mně přijde v dnešní době jako hodně nešťastná kombinace.

 

„Umění být moudrým spočívá v umění vědět, čemu nevěnovat pozornost.“ (William James, americký filozof, psycholog a pragmatik)

 

Věra Kepková
Věra Kepková
Online Marketing Manager ve firmě WTFdigital, s.r.o.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

KONTAKT