Ztraceno v překladu
11 září, 2018Kocouří kavárna
2 ledna, 2019Pokud Vás zajímá, jak přes Vánoce efektivně „masírovat“ uživatele sociálních sítí, aby se z nich stali kupující, přečtěte si tento článek. Sdílíme některé doporučené postupy, tak se můžete inspirovat. Pokud si ale myslíte, že Vánoce jsou každý rok o něco dřív a všichni obchodníci začínají otravovat zbytečně brzo, tak jste na tomto blogu, zasvěcenému digitální satiře, dobře. Můžeme si totiž postěžovat společně.
Někdy koncem září jsem vešla do Baumaxu, kde právě vybalovali Santu Klause a další propriety doporučené k přežití vánočních svátků. „Takže dekorační dýně na Haloween jste v červenci vyprodali?“ ptám se prodavačky. S úsměvem mi odpovídá, že v páté uličce vlevo ještě nějaké mají. Koupím tedy pár dýní a jdu ke kase, kde sedí sympaticky naladěný mladý muž. V žertu mu říkám, jaký je solidární zaměstnanec, když už v září šíří vánoční náladu. Prohodíme pár slov a dozvídám se, že v předchozím zaměstnání od října hrály na prodejně koledy, pořád dokola jedno a totéž CD, a že před Štědrým dnem už byl tak znechucen, že si vlastně ty svátky moc neužil…
Musím říct, že mi ho bylo docela líto. To je bohužel realita kamenných prodejen, které dostanou centrální nařízení. Pro business to je určitě dobré, spousta (hlavně drahých) věcí se dnes prodává přes emoce, takže když navodíte správnou nákupní náladu (hudba, vánoční vůně atd.), lidé vytáhnou z portmonky mnohem více, než původně plánovali.
Vánoční výzdobě se nevyhne ani internet. Ještě než grafik stačí vytvořit vánoční kabát pro facebookovou stránku, mnohé firmy, a hlavně e-shopy, již utrácejí za vánoční kampaně. V tomto svátečním období se, cookies ne-cookies, perou o zákazníka, což jim umožňuje nejen internetová reklama na všech možných platformách, ale také zbožové srovnávače typu Heuréka, kde je se hraje o nejnižší cenu. Není to žádná legrace a všechny firmy do reklamy sypou obrovské množství prostředků, protože nic se nevyrovná vánočním tržbám – žádné slevy, výprodeje či 1+1 akce. Je pravdou, že tolik svátku v ČR nemáme, což ale nebrání tomu nějaké převzít (např. Black Friday), či vymyslet (např. Mezinárodní den koček). Hlavně „vycvičit“ zákazníka, aby utrácel v ten správný čas, což je vlastně pořád.
A co chudák zákazník? Jak se v tom má vyznat?
Označení chudák není moc na místě, protože jak se říká, když se dva perou, třetí se směje. A úplně nejvíce se směje majitel zbožového srovnávače. Když se tedy e-shopy předhánějí, kdo stejný výrobek prodá levněji, je to pro zákazníky ideální stav. Nejsou-li otrávení a berou-li vánoční nákupy jako dobrodružný lov na internetu, tak pokud jim to nezkazí Česká pošta, mohou dobře a včas nakoupit. Ale proč sakra máme řešit Vánoce, když je za okny teprve babí léto?
Ať žije komerce!
Pro on-line i off-line obchodníky jsou Vánoce o číslech, o tom, kolik vydělali a jaká strategie jim přinesla nejlepší výsledek. Vy a já se s tím musíme smířit. A také mít svou strategii, jak tomu čelit, jak si Vánoce nenechat otrávit a věnovat komerci přiměřenou pozornost. Takže stejně jako vloni budu po sobě na PC mazat cookies, abych se mohla věnovat pečení raw-cookies. Letos jsem si řekla, že zkusím raw vosí hnízda, která pravděpodobně zkazím rumem, takže zas tak raw nebudou. Mesijáš mě sice nepochválí, ale to nevadí. Hlavně že bude pohoda, klid a společnost lidí, které mám v životě nejraději.
PS: Mažte po sobě cookies! Když na počítači hledáte tipy na dárky pro ostatní členy domácnosti a sdílíte doma stejný počítač, máte po překvapení. Reklama vás prozradí. To víte, remarketing je mrcha…