
Dárečky letos naděluje Alibaba!
21 prosince, 2017
Digitalizovaný středověk
3 dubna, 2018Původně jsem měla v plánu psát úplně o něčem jiném, ale je pár dní po prezidentských volbách a můj newsfeed na Facebooku je plný povolebního rozčarování. Příznivcům profesora Drahoše to nevyšlo a rozhodli se své názory ventilovat. Pár příkladů za všechny:
- Národe český, ty seš tak blbej.
- Ještě je naživu příliš komunistů, příliš podržtašek, příliš zbabělců a příliš ovcí….
- Nastala doba temna.
Některé vítězství pana Zemana zasáhlo natolik, že si v nedělní podvečer změnili profilovou i úvodní fotografii na Facebooku na černé pole* a pobavily mě webové stránky happyfly.cz, které zveřejnily nabídku jednosměrných letenek pryč z ČR již od 3313 CZK.
Nešetřilo se ani vulgárními výrazy! Jak rychle někteří voliči zapomněli na slušnost a dobré způsoby, které zdůrazňoval se své kampani jejich kandidát, pan Drahoš. Jen tak na okraj: Slušné jednání by mělo být něco úplně normálního, netřeba image „slušňáka“ nějak zdůrazňovat. Nebo ano? Na druhou stranu, tato vlastnost krásně kontrastovala s panem Zemanem, jehož slovník by více slušnosti v každém případě potřeboval. A tak jsme se jako národ polarizovali… Na ty slušné a na ty údajně neslušné. Bylo to o chlup, ale ti „neslušní“ vyhráli…
Ptáte se proč? Vysvětlení mně přijde jednoduché. Pod pojmem volební kampaň si klidně můžete představit kampaň jakékoliv firmy, která se snaží prodat nějaký výrobek. A jak ho prodává? Zdůrazňuje hlavně jeho užitné hodnoty, výhody a fakt, jak se Váš život po nákupu promění k lepšímu. K tomu je třeba znát a dobře si definovat svou cílovou skupinu.
Nyní trocha demografie. Je nás cca 10 mil., více než polovina obyvatel ČR má jen základní vzdělání bez maturity. Blesk je nejčtenější deník a komerční televize trhá rekordy ve sledovanosti, když se vysílají pořady typu: „Česko hledá superstar“, „Výměna manželek“ a podobné přihlouplé reality show. A pak jsou tu sportovní přenosy. Fandíme hrozně rádi a čert vem spisovnou češtinu, když hraje „nároďák“. Takže když prezident řekne novináři: „Mluvíte jako mutant,“ tak se tomu většina obyvatel naší země zasměje a přijde jí to vtipné, zatímco vzdělaný intelektuál se logicky spíše zhrozí, jak to prezident mluví. Nemalá část těchto intelektuálů ale je schopna používat také velmi jadrné výrazy, zvlášť když nevyhraje jejich kandidát. Prostě přirozená inteligence ne úplně koreluje s dosaženým vzděláním. Miloš Zeman se kdysi inspiroval a vytrhl z kontextu výrok psychiatra Höschla, že každý sedmý člověk v populaci je dementní. Ach jo… Já jsem přesvědčena, že naprostá většina populace, napříč různými sociálními skupinami, by si přála, aby na intenzitě bonmotů a silných výroků Miloš Zeman ubral.
Kdyby většina národa byla vysokoškolsky vzdělaná nebo náš vzdělávací systém byl postaven na podporování kritického myšlení již od základní školy, volby by zřejmě dopadly jinak. Nejsme národ intelektuálů, jako jsou skandinávské národy nebo Francouzi. Průměrný Čech neví, co je to Akademie věd a jaká je náplň práce lidí v této instituci. Průměr je někde jinde… Pan Zeman si je tohoto faktu velmi dobře vědom a umí se mu přizpůsobit. Zkoumá svoji cílovou skupinu v regionech, snaží se jí porozumět a velmi dobře hovoří její řečí. Tudíž vychází, že ho podpořili lidé, kterým je sympatický (včetně vulgarismů), a také ti, kteří nechtěli riskovat změnu a krok do neznáma, i když jim stávající stav také třeba moc vyhovuje.
Ona změna nemusí být vždy k lepšímu. Podívejme se k našim sousedům do Francie. Francie má teď také nového prezidenta. Bez politické minulosti, jak je asi teď v Evropě moderní. Jako králíka z klobouku vytáhli Emmanuela Macrona a když ho lidem „prodávali“, tak zdůrazňovali jeho výhody: mladý, dynamický, bez politické minulosti a skandálů. Navíc je to moc hezký chlap a vypadal by dobře na poštovních známkách stejně jako pan Drahoš. Nedivím se, že si ho lidé „koupili“. A co bylo dál? Macronovy předvolební sliby vyšuměly stejně tak jako Dom Perignon týden v ledničce a on v podstatě dělá, co mu vládnoucí evropská elita v Bruselu nařídí. S formulováním vlastních názorů si nedělá hlavu. A pak tu máme ty účtenky! Za kadeřníka, za kosmetiku, za manikúru atd. Za atraktivní vzhled, který je třeba udržet i po volbách, utrácí několik tisíc eur měsíčně. A teď se Francouzi diví…
Je tedy po volbách a my tu máme duo dvou nejvyšších ústavních činitelů: Zeman-Babiš. Z předmětu politické ekonomie si ještě pamatuji, že pro stát je důležité, ba přímo klíčové, aby politika a ekonomika šly ruku v ruce. Vede to ke stabilitě. To je pravda. Vidíme to např. v Rusku, kde si Putin a Medvěděvem na scéně takto alternují už asi 15 let. Jak dlouho to vydrží Zemanovi a Babišovi? To se uvidí. Pan Babiš má teď problém se svou image loupežníka, který bohatým bral a chudým jen mával. Třeba to s ním ale nakonec dobře dopadne…
Zpět k mému newsfeedu. Je to teď taková žumpa, kam každý lije své reakce na výsledek. Ať už máte jakýkoliv názor a fandili jste komukoliv, vždy se tu najde někdo, kdo s Vámi souhlasí, nebo nesouhlasí. Naprosté většině z Vás ukazoval Facebook jen to, co jste vidět a číst převážně chtěli. Na doručování relevantního obsahu uživatelům je založený celý jeho algoritmus. Když lajkujete koťátka, ukazuje Vám další koťátka, když lajkujete pana Drahoše, ukazujeme vám další Drahoše. A vy se ocitnete v bublině, že vlastně všichni kolem Vás volí pana Drahoše a milují koťátka. Tak to ale není, to si jen Facebook s Vámi pohrává… A vy mu sypete informace na libovolné téma. Představte si, že ještě před pár lety nebylo slušné se vůbec ptát, kdo koho volí, natož to veřejně vykřikovat. Stejně jako se ptát na náboženské vyznání, sexuální orientaci nebo zdravotní stav. Vzpomínáte? Opravdu si nechcete zachovat ani kousek soukromí?
*Za pár hodin, když emoce opadly, vše vrátili do původního stavu.