Být, či nebýt na Facebooku? To je, oč tu běží v roce 2015. – Věra Kepková

Být, či nebýt na Facebooku? To je, oč tu běží v roce 2015.

Ze života v aplikační bublině
Prosinec 1, 2014
Nedráždi kobru bosou nohou:-)
Leden 28, 2015

Na začátek si dáme jedno židovské pořekadlo: „Je lepší mít takhle malý obchod než tooooolik práce.“ A je to tak. Lepší mít svůj malý kšeft s potravinami než pracovat někde v Tescu. Na tom se asi všichni shodneme. Tohoto hesla se ale jeden z nejvlivnějších lidí na světě moc nedrží. Mark Zuckerberg (mimochodem židovského původu) žádný malý obchůdek v přeneseném slova smyslu nemá. A kdyby si jako student přivydělával v Tescu, nejspíš by pracoval tak usilovně, dokud by si ho nekoupil. Pracovitý on je.

Už je to 10 let, co existuje Facebook. A ten se jen rozpíná a uzurpuje si stále větší množství moci. Ze začátku se tvářil, že chce jen naše fotky, protože sdílet fotky s kamarády je přeci prima. Pak ale toho začal chtít stále víc. Vtip je v tom, že jsme si to, a ještě rádi, nechali líbit a informacemi jsme ho doslova krmili. Naše profily jsou studnicí informací, prostřednictvím nichž jsme snadno zařaditelní, pozorovatelní, ovlivnitelní i zavržitelní. A teď už je trošku pozdě říci dost. Kdybyste Facebooku odteď nedali už ani suchý rohlík, tak i díky historii Vašeho účtu, hlady určitě neumře a může si jít svůj tlustý pupek prodat třeba na sádlo. A vsaďte se, že to udělá!

Mark Zuckerberg je docela pěkný kluk, co myslíte? A ten nos jak má veliký. To asi na čichání obchodních příležitostí. To mi připomnělo, že Facebook koupil v roce 2014 konkurenta Whatsapp. Mimochodem, pokud to nevíte, tak Facebook vlastní i obrázkovou sociální síť Instagram. A určitě hodlá dál své potencionální konkurenty kupovat, a když ne úplně celé, tak aspoň nějaký ten obchodní podíl. Tak co, ještě si pořád myslíte, že když přestanete chodit na Facebook, že se nějak spasíte? 🙂

Na začátku toho všeho je jeden talentovaný mladý muž. O jeho nadprůměrné inteligenci a obchodním duchu není pochyb. Někdy to ale trochu přehání. Například před rokem měl takovou vzletnou vizi, že chce přinést internet těm lidem, kteří ho ještě nemají (http://www.lupa.cz/clanky/zuckerberg-chce-internet-pro-vsechny-charita-to-ale-nebude/). Navíc tím otevřel diskuzi, zda by přístup k internetu neměl být základním lidským právem, a tyto aktivity poměrně vydatně podporuje na www.internet.org. Já chápu, že lidé v rozvojových zemích potřebují jídlo a léky. Ale internet? No, musíte uznat, že je to současně i skvělý tah, jak získat ještě větší vliv.

Facebook má rozhodně i pozitivní dopad na společnost – kontakt s přáteli současnými i téměř zapomenutými, možnost rychlého přenosu informací, fotek a videí. A samozřejmě je tu zábava v podobě her a možnost zúčastnit se soutěží. Stojím si za tím, že soukromý profil každého je jen takový, jaký si ho udělá. A když se budou lidé držet pravidla, že méně je více, a sdílet informace s rozmyslem (mým sloganem je: „Think before you post“), mohou z Facebooku spíš těžit. Zároveň je ale strašně důležité zachovat si i dny, kdy se ke svému profilu vůbec nepřihlásíme. Život nejsou jen sociální sítě a je třeba si to občas připomenout.

Věra Kepková
Věra Kepková
Content Manager ve firmě WTFdigital, s.r.o.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

KONTAKT