Muzeum internetových fosilií

ROHLIK.CZ
15 července, 2016
Vyhraje kačer?
15 října, 2016
ROHLIK.CZ
15 července, 2016
Vyhraje kačer?
15 října, 2016

Nedávno mě pobavil reklamní nápis na budově Národního muzea v Praze. Známá italská banka působící v Čechách tam použila slogan „Banka, která nezamrzla v době ledové“… Hmmm, tak to tedy pardon. Dle statistik jsou Italové asi nejzaostalejším národem v oblasti internetového bankovnictví. Respektive ho ignorují a jít si tam uložit peníze do banky, hlavně v oblasti od Říma na jih, je společenská událost, na kterou je třeba se náležitě připravit. Mám to z první ruky. Ital dostane výplatu v hotovosti, předá ji doma ženě, ta ji přepočítá (co kdyby se kapitalista spletl), strčí do kabelky a na druhý den se slavnostně vypraví do banky, přičemž těch 200 metrů, co musí ujít pěšky, jí trvá celé dopoledne, protože to vezme zkratkou přes poštu, místní koloniál a nevynechá ani nehtový salón.

V Itálii internetové bankovnictví zamrzlo v době ledové. Inu, lidová slovesnost se drží zuby nehty. Digitalizace, nedigitalizace. Je úsměvné, že pořád existují místa, kde se zastavil čas. To v normálním světě to on-linem někdy bzučí tak mocně, že v některých luxusních hotelech si bez wi-fi pomalu ani nedojdete na záchod. Mně tento „pokrok“ (musím dát do uvozovek) občas malinko děsí, ale zvědavost, co je nového, vždycky vítězí.

Už je to pěkná řádka let, co jsme se od Arpanetu posunuli k internetu, od Friendsteru k Facebooku či od Pascalu k programování v Javě. Každý tento projekt byl skvělý ve své době a posunul lidstvo ohromně dopředu, ale někdy si říkám, že příliš rychle zapomínáme a neustále inovujeme. Každý den bojují o naši pozornost desítky reklam, důležitých notifikací a neodkladných aktualizací. Bleskově opouštíme staré pro nové. Kde není pokrok, je stagnace. Růst ale nemůže být nekonečný, protože i nekonečno má matematicky svůj konec. Navrhuji si tedy aspoň připomenout pár takových milníků, které si zaslouží vstoupit do síně internetové slávy. Stoupnout si tam na piedestal a prohlásit se za fosilii.

V mezinárodním měřítku bych mezi takové fosilie zařadila pionýry sociálních sítí a předchůdce slavného Facebooku. Tramtaráááá – sociální síť Friendster a MySpace. Čím víc se daří Cukroušovu impériu (Facebook, Instagram, What‘s up), tím spíš uvadají. Friendster to „zapíchnul“ už dávno. Ukončil svoji činnost k 14. 6. 2015, což vyvěsil na svou úvodní stránku http://www.friendster.com/. Neohlašuje přímo konec, ale pauzu. Tak nějak se se mnou kdysi rozešel kluk. Prý si dáme „pauzu“ a už jsem o něm nikdy neslyšela. MySpace ovšem umírá pomalu a nudně. Odejít je také umění. Přiznat si, že už patřím mezi fosilie, určitě umění je.

I náš český rybníček má své slavné kousky. Například internetový vyhledávač Atlas.cz. Svého času patřil mezi velkou trojku společně s Centrum.cz a Seznam.cz. Později ho koupil Seznam, a tak upevnil svou pozici. Atlas.cz jsem měla ráda. Už sám název je takový cestovatelský, což se mi tehdy líbilo. Krásný muzejní podstavec by mohli mít i Spolužáci.cz. Opět musím konstatovat, že s příchodem Facebooku jen uvadají a chřadnou. Vždyť spolužáky už všichni máme mezi přáteli na Facebooku. Nápad to byl určitě skvělý, jen opět převálcovaný konkurencí.

Svůj piedestal by zasloužilo opravdu hodně internetových projektů, protože svého času byly revoluční a pokrokové. Vešla by se tam pěkná řádka úspěšných internetových start-upů, některé on-line produkty od Davida Kirše. I když tipuji, že David má rád marketingové telenovely obsahující prvek zmrtvýchvstání. Ale proč ne, když je po nich poptávka. V každém případě jsem se rozhodla přispět i já svou fosilií – ačkoliv určitě ne tak slavnou jako výše zmíněné. Můj on-line kurz „Facebook pro podnikání“ je prostě už zkamenělina. Update se nekoná a zůstane po něm digitální stopa. Byl první v ČR, na co jsem samozřejmě pyšná, a také mu vděčím za první klienty. Nicméně existují již kurzy jiné, lepší a hlavně s čerstvými informacemi, protože Facebook se neustále vyvíjí. Tvořila jsem ho v roce 2014, kdy si většina lidí z mého okolí ťukala na čelo v reakci na nápad živit se marketingem na Facebooku. A podívejte, kam Facebook své marketingové možnosti za ty dva roky posunul! Je to sice reklama, kam se podíváš, ale funguje dokonale. Z tohoto projektu prostě fosilie jen tak nebude. A když, tak aspoň pěkně „vyžraná“…

Věra Kepková
Věra Kepková
Online Marketing Manager ve firmě WTFdigital, s.r.o.

Comments are closed.